onsdag 25 oktober 2017

Jag är inte redo

Idag har jag varit på föräldramöte inför att dottern ska börja skola nästa år. Galet. De pratar om 6-åringar som åker skolbuss själva och min lilla tjej är inte ens 5 än (decemberbarn). Jag blir tokstressad av att behöva tänka på skola och liknande till henne, jag är inte redo. 

Att sitta på föräldramöte är jobbigt. Det finns alltid den där föräldern där som verkligen borde lära sig att hålla käften. Det finns också alltid den där föräldern där som är arg på skolväsendet i sig och som verkar tycka att det är just den här skolan/pedagogen som är skyldiga. Det finns också alltid den där föräldern som måste ta upp något som verkligen bara gäller just dennes barn och som hade varit bättre att ta i enrum. Gah! Det är jobbigt med dessa föräldrar när man står där som lärare men det var fasiken jobbigt även när man var där som förälder. 

Apropå att vara där som förälder när man är lärare - jobbigt värre. Man vet precis vad det betyder när rektorn och pedagogerna undviker att svara på frågan, byter ämne eller ger väldigt vaga svar. 

Ja ja, mycket svammel. Vi håller hemma mest på att dividera om vad som är bäst; att hon går till den skolan dit de flesta går och att hon får splittras från kompisarna i sexan (vi vill inte att hon ska gå på den skolan som är 6-9 här) eller om man ska satsa på en annan skola redan från början. Hennes bästisar på förskolan är ett år yngre så dem kommer hon ändå inte gå i skolan med... Svåra val! Har ni tips och idéer så skriv gärna. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar