måndag 21 augusti 2017

När jag skaffade gröna fingrar


Jag bor på landet och jag är föräldraledig. Jag bor 1km ifrån Mariebergs Gårdsbutik som drivs av Margaretha och Mikael och där erbjuds olika blomster- och odlingskurser. Jag anmälde mig till en kurs i att lära mig odla för växthus och uterum - vi har ju numera ett sådant. 

Först var jag med på en liten planterings-aw där jag gjorde en liten skapelse med rosa blommor och fjärilar till Brita. Hon blev jätteglad. 


Margaretha berättar om de olika blommorna.

Kursen om att odla för uterum var tre kvällar under tre månader. Vi fick lite info om jord, byggande av växthus, skadedjur och nyttodjur och så en väldans massa förslag på olika saker att odla. 
Vi fick odla tomater, gurka, kryddor, paprika, chili, kronärtskocka, majs, melon mm. 



Iom att vi träffades med en månads mellanrum hade det hunnit hända lite med våra odlingar. Då fick vi lära oss att skola ut dem, dvs sätta över dem i större kruka. 


När det var dags att sätta ut sina odlingar i växthus eller uterum så var vårt uterum inte påbörjat ännu. Jag lånade in mig hos grannen men blev oerhört lat och orkade inte gå dit och vattna varje dag. Efter tre solvarma vårdagar gav mina plantor upp och jag hämtade hem en bricka med förtorkade små växter. En normal människa hade slängt dem men latmasken i mig ställde dem i fönstret och vattnade. efter några veckor hade en av tomaterna börjat på en levande stjälk som växte ur den döda. Jag planterade om och den tog sig. Ena paprikan gjorde samma sak. 

Jag kallar den min zombietomat.

När sommaren började närma sig var det dags att börja fixa ute. Vi köpte smultron och kronärtskockan fick flytta ut.


Tomaterna tog sig.


Gurkan växte så det knakade och tog över halva köket - men det var kul att skörda sin egen gurka från köksfönstret.




När uterummet var klart fick alla tomater flytta in dit och där har de trivts väldigt bra. Vi skördar lite då och då och även Henry tycker det är kul att gå och äta direkt från krukorna.



Paprikorna trivs ihop med kryddorna och jag tycker att det är underbart att gå ut hit och plocka färska kryddor när vi lagar mat. 



2 kommentarer:

  1. den skulle jag också bli glad av, sonen äter egna tomater, min mor med, fas fe bara har en liten balkong, barnbarnen hjälper till...

    SvaraRadera
  2. Se där, det går ju som tåget! Heja! :)

    SvaraRadera