tisdag 27 december 2016

Lucka 22 Jag enligt min vän

Tack underbara Camilla som svarade på mina frågor - svaren gör mig alldeles rörd. Helt sjukt att vi känt varandra i snart 25 år! 

Frågorna:
Jag enligt mina vänner. Intervjua en vän/några vänner om dig själv. Vad är typiskt dig, vad är det sjukaste ni gjort tillsammans och vad är hens/deras starkaste minne av dig/tillsammans med dig?

Camillas svar:
Vad är typiskt dig?

Rent spontant tänker jag FÄRG. Men du är ju så himla mycket. Färgglada kläder, skor, väskor och prylar är ju bara en liten del av allt som är du. Men det är det jag kommer att tänka på först. Du syns. På ett galet, roligt, vackert och helt fantastiskt sätt. Allt annat än osynlig. Det är du.

Vad är det sjukaste vi gjort tillsammans?

Du och jag blev vänner på riktigt i vuxen  ålder. Så det finns liksom inget sjukt i vår historia. Jag tror att du och jag har allt det där sjuka kvar. Vilket är långt mer spännande och roligt än att redan ha upplevt det. Vi ska ju till Amsterdam när vi är 40. Vem vet vad som händer där.

Men jag har ett rätt roligt minne av dig. Från högstadiet. Vi sitter hemma hos dig och äter macka och mjölk på lunchrasten. Jag följde med dig hem ett par gånger. Jag minns hur du vid ett tillfälle drack mjölk med en korv som sugrör.

Om det inte är sjukt vet jag inte vad som är det 😂

Mitt starkaste minne av dig?

Du sitter på sängen i vårt gemensamma hotellrum i Paris och skalar bort hud från dina ömma fötter. Jag släpade med dig runt hela stan och du bara svor. Jag trivs bäst själv. Eget rum. Resa ensam. Egen toalett. Men du har av någon anledning lyckats krypa under skinnet på mig. Jag kan dela rum med dig. Resa med dig. Gå på toa om du sitter på behörigt ljudavstånd. Det säger en hel del om vad jag känner för dig. Och jag är som sagt övertygad om att vi har allt vårt roliga framför oss. Och jag är så glad att du finns i mitt liv.


Här har vi Camilla med mina barn. Det är nästan fyra år mellan bilderna - barnen är lika gamla. Brita i rosa och Henry i randigt. Camilla är den där vännen som kommer och lagar mat. Som göder mig och mina barn och får mig att upptäcka sushi på äldre dar. Som erbjuder ett Melittafilter när toapappret är slut. Som satsar stenhårt på något när hon vill ha det/göra det. Som jag beundrar för att hon vågar göra allt som jag inte vågar. Som är full med olika talanger vi andra bara drömmer om och som är fantastisk med mina barn. 

När vi fyller 40 ska vi resa ihop. Igen. Amsterdam och Paris - det kommer bli AB FAB! 

2 kommentarer: