fredag 5 oktober 2012

Ledig fredag

Idag är jag hemma och njuter av att vara ledig. Och frisk. Har spenderat morgonen på MVC där de tagit prover på mig för att se så att jag inte riskerar diabetes eftersom jag är överviktig - något de bryr sig om här i Halland. I Göteborg var jag tydligen inte överviktig, inte tillräckligt för att bry sig och göra tester iaf. Men men, nu är det gjort och det var ingen fara, jag kan fortsätta äta choklad i måttliga mängder och vara lycklig. Hurra!

Hur görs testet frågar ni? Jo, på torsdag kl. 20 ska man sluta äta. Vid midnatt slutar du dricka - inte ens vatten får slukas efter detta. Fredag morgon 7.30 kommer du, hungrig och törstig som bara den, till MVC där de sticker dig i fingret (jippi). Sedan får du och ett gäng andra gravida kvinnor sitta i ett rum i två timmar och vänta, men först dricker ni en flaska sockerlösning (eller vad det nu var, söt som f****n iaf och äckligt). Efter två timmar, när du typ dött av hunger, sticker de dig igen i fingret (jippi) och säger (förhoppningsvis) att allt är bra och du kan gå hem.

Jag dog inte av hunger, även om jag trodde det ett tag. Jag var mest trött och hade huvudvärk. Lite trevligt dock att få sitta och tjöta med de andra blivande mammorna ett tag, även om jag var mycket längre gången än dem (testet ska helst göras i början av graviditeten - inte i v. 30). Lilla Fröken E var väldigt glad när hon väl fick lite mat och näring efter testernas slut - tror hon gjorde en lyckospark eller fem. Mamma E var rätt glad hon med och mumsade snabbt i sig de mackor som Pappa E gjort på morgonen.

Dagen so far har mest gått ut på att äta, sova, äta, blogga, fika, bläddra i tidningar och snart ska jag sätta mig framför lilla gasolkaminen och läsa böcker. Japp, plural. Har en påbörjad bok jag vill läsa mer i och en jag vill läsa inför en radiocirkel imorgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar